2 december 2024
Nieuws
Op een dag knipte zijn vader een vacature uit de krant en legde hem op de kast. Daar bleef het stukje papier bijna een maand liggen voordat Bart Prins besloot te solliciteren. De vacature bleek het ticket naar een mooie loopbaan te zijn. In 2014 startte Bart, net als Bram Bus en Wessel van Dijk, met zijn reis binnen DDF People. Ze ontwikkelden zich alle drie razendsnel, maar bovenal met veel lol. Deze maand vieren ze hun tienjarig jubileum.
Na het afronden van hun studie begonnen Bart, Bram en Wessel als accountmanager bij arbeidsintermediair Werkis, dat toen nog een stuk kleiner was dan nu. Het bedrijf bestond uit vier vestigingen en zo’n vijftien medewerkers. “Bij Werkis kon ik saleservaring opdoen en met mensen werken”, vertelt Bart. “Dat wilde ik graag.”
In 2014 zag de wereld van arbeidsbemiddeling er heel anders uit. Er waren nauwelijks vacatures. “Aan ons de taak om er zoveel mogelijk binnen te halen”, zegt Wessel. “Met ons team werkten we keihard, maar dat voelde niet zo. Iedereen had dezelfde drive: we wilden Werkis van de grond krijgen. Soms gingen we door tot in de avonduren. Daarna dronken we gezellig een biertje op het terras.”
De verschillende vestigingen staken elkaar regelmatig de gek aan. Bram: “Toen we in Emmeloord – eindelijk – een keer de hoogste omzet behaalden, stuurden we de vestiging in Kampen een taart met de tekst ‘Eenzaam aan de top’. De omzetcijfers van die maand zijn we inmiddels allang weer vergeten, maar de lol die we samen hadden blijft ons altijd bij. Daar draait het uiteindelijk om.”
Acquisitie doen, onderhandelen, cao’s doornemen, contracten maken en urenbriefjes verwerken. Bart, Bram en Wessel deden het allemaal zelf. “Op de werkvloer leerden we veel. Ook mochten we allerlei trainingen volgen om in ontwikkeling te blijven”, vertelt Wessel. “Gerben Post, destijds algemeen directeur, was ervan overtuigd dat Werkis dan vanzelf zou groeien. En dat is gebleken: er zijn nu tien vestigingen en bijna zeventig medewerkers.”
In de jaren die volgden, groeiden de drie met Werkis mee. Bram hielp bij het opzetten van een nieuwe vestiging in Lelystad, Wessel werd vestigingsmanager in Kampen en Bart in Emmeloord. “We kregen veel vrijheid om ondernemerschap te tonen”, aldus Bart. “Toen webijvoorbeeld een mooie bedrijfsruimte in Emmeloord zagen, mochten we die van Gerben zelf bezichtigen. Kort daarna gingen we verhuizen.”
Ondertussen startten er onder de vlag van Werkis ook andere bedrijven, waaronder THRLL. “Ik werd mede-eigenaar van dit bedrijf in werkkleding. Een uitdagend avontuur dus”, zegtBram. “We waren echt aan het pionieren. Zo kwamen we er al snel achter dat we het concept van Werkis niet één op één konden toepassen, omdat de kledingwereld heel anders in elkaar zat. Hoewel we nog veel moesten leren, werkten we voor diverse mooie klanten.”
Ook de andere twee stapten uit hun comfortzone. Als er ergens een ‘gaatje’ vrij kwam, sprongen ze in om hun kennis en ervaring te delen. Zo startte Bart bij Brainpink en ging Wessel aan de slag bij PEC Zwolle Werkt. “Dat was even schakelen: opeens bevond ik me in een andere omgeving met andere mensen. Hierdoor kon ik niet zomaar doen wat ik altijd deed. Ik moest een nieuwe manier bedenken om een bedrijf in beweging te brengen.”
Deze ondernemende cultuur leidde tot de oprichting van DDF People en vervolgens tot nógmeer ondernemerschap. Zo groeide Wessel in de afgelopen jaren door binnen Werkis. Hij is nu algemeen directeur en mede-eigenaar. Bart vervult sinds begin 2024 de rol van algemeen directeur bij Bureau Techniek. Hieronder vallen ook sc Heerenveen Werkt en FC Utrecht Werkt.
Bram startte zijn eigen bedrijf: de Green Resource Group. “Het idee ontstond toen ik bij THRLL het recruitmentvak miste. Ik kon zelf op mijn zolderkamer beginnen, maar in mijn eentje zou het lang duren om een grote speler te worden. Daarom besloot ik samen met Emiel Krops onder de vlag van Bureau Techniek te gaan ondernemen. Zo konden we snel een solidebasis leggen, een goed team om ons heen verzamelen en aan een sterk merk bouwen. En dat is gelukt: inmiddels zijn we een zelfstandige bv.”
Na een enerverende reis zitten de drie nu op een bestemming waar ze zich thuis voelen. “We hebben gemerkt hoe belangrijk het is om over een duidelijke focus en een gedreven team te beschikken”, zegt Bart. “Waar we er voorheen nog wel eens voor kozen om onze kansen te spreiden, richten we ons nu op de dingen waar we goed in zijn. Dat is dé manier om samen onze dienstverlening te laten excelleren en van waarde te blijven.”
Het groepsgevoel ervaren ze nog steeds. De directies van DDF People Members ontmoeten elkaar regelmatig, op de werkvloer helpen medewerkers elkaar op weg en er zijn veel ontwikkelmogelijkheden. Ik gun iedereen binnen DDF People dezelfde kansen die Bart, Bram en ik hebben gehad”, zegt Wessel. “Door deze kansen te grijpen en te doen waar we blij van worden, hebben we mooie stappen kunnen zetten. Ik ben benieuwd waar we over tien jaar staan!”