Als je groeit, heb je soms extra slagkracht nodig. Bij Zuidberg in Ens weten ze daar alles van. Het bedrijf produceert innovatieve transmissie- en fronthefsystemen voor de agrarische en industriële markt en is continu in ontwikkeling. Om die ontwikkeling te kunnen bijbenen, bieden de members van DDF People extra kennis, contacten en creativiteit. Door op alle fronten mee te denken, is in de afgelopen jaren een sterk partnerschap ontstaan.
Zuidberg is een familiebedrijf dat in 1982 werd opgericht in de Noordoostpolder. Technisch ingenieur Henk Zuidberg bedacht een innovatief fronthefsysteem, zodat zijn broer tijd kon besparen bij het werk op de boerderij. Nu, ruim veertig jaar later, bestaat Zuidberg uit vier moderne hightech-bedrijven waar 450 medewerkers producten ontwikkelen voor eindgebruikers wereldwijd.
Gert Leusink was eind jaren negentig de eerste kantoormedewerker. Eerst hield hij zich alleen bezig met de financiën, later ook met HR. “Het zoeken naar personeel is soms lastig. Daarom werken we sinds 2017 samen met arbeidsbemiddelaar Werkis, één van de members van DDF People. Met hun grote netwerk vinden de accountmanagers vrijwel altijd de medewerkers die we nodig hebben.”
Twee keer per jaar worden de accountmanagers van Werkis uitgenodigd voor een rondleiding. “Zo begrijpen ze wat we doen. En kunnen ze ons echt versterken. Door alle vestigingen te betrekken, hebben we bovendien een groot bereik. We krijgen nu personeel uit Kampen, maar bijvoorbeeld ook uit Lelystad en Genemuiden. Daar zijn we heel blij mee, want we blijven doorgroeien.”
Bij die groei wordt Zuidberg ook geholpen door andere members. Denk aan Bureau Techniek, Code Deta en Capital Spring. Zij beschikken over kennis en contacten in specifieke sectoren, waardoor ze gericht kunnen werven. Gert: “Daarnaast werkt onze marketingafdeling samen met Brainpink. De specialisten bieden zowel creativiteit als ondersteuning, zodat wij een stap extra kunnen zetten.”
Waarom het samenwerken zo goed gaat? “Omdat we dezelfde cultuur hebben. Allebei zien we medewerkers als onze drijvende kracht”, zegt Gert. “Dit komt tot uiting in de praktijk. We kijken hoe we voor elkaar van betekenis kunnen zijn, maken duidelijke afspraken en werken transparant. Hierdoor hebben we met alle members een goede relatie. En voelt de samenwerking als een partnerschap.”
Het partnerschap wordt gekenmerkt door korte lijnen. Tussen Zuidberg en de members en tussen de members onderling. “Toen DDF People in 2020 snel groeide, vroeg ik me af of de korte lijnen zouden blijven bestaan. Die twijfel was onterecht. DDF People is een geoliede machine. Daarnaast hebben we inmiddels de leuke traditie dat we samen naar wedstrijden van PEC Zwolle gaan.”
Zoveel mogelijk DDF-members inschakelen is voor Gert natuurlijk geen doel op zich. “Wel geef ik nieuwe members die bij Zuidberg passen vaak de kans om te kijken wat ze voor ons kunnen doen. Dat sluit aan bij onze visie: door medewerkers te stimuleren, investeren we in vooruitgang. En kunnen we, samen met onze partners, gezond blijven groeien.”